Jak założyć salon fryzjerski?

19-04-2017

Wielu fryzjerów marzy o własnym salonie. To świetny pomysł dla osób przedsiębiorczych, które mają już pewne doświadczenie w pracy fryzjera i chciałyby zacząć działać na własny rachunek. Dobry salon fryzjerski, który oferuje klientom profesjonalne usługi, to biznes, który powinien odnieść sukces zarówno w większym mieście, jak i na wsi. Coraz więcej osób traktuje regularne wizyty w salonie fryzjerskim jako oczywistość.

zalóż salon fryzjerski

Własny salon fryzjerskie. Założenie działalności gospodarczej

Jeśli chcesz założyć salon fryzjerski, zacznij od kwestii formalnych, czyli zarejestrowania działalności gospodarczej. Obecnie nie jest to już takie skomplikowane! Możesz zdecydować się zarówno na jednoosobową działalność gospodarczą, jak i spółkę cywilną osób fizycznych, jeśli swój salon chcesz prowadzić z kimś jeszcze. Wystarczy tylko wypełnić druk CEIDG-1 i złożyć go w urzędzie gminy lub miasta. W tej chwili dokument ten możesz złożyć nie tylko osobiście, ale także elektronicznie oraz za pomocą listu poleconego (który musi być jednak poświadczony notarialnie).

Nie zapomnij o rejestracji do ZUS! Do ubezpieczenia zgłosisz się, wypełniając formularz ZUS ZUA. Wzory wypełnionych formularzy znajdziesz na pewno w swoim oddziale ZUS. Jeśli zdecydujesz się na bycie podatnikiem VAT (co pociąga za sobą możliwość odliczenia VAT-u), musisz złożyć formularz VAT-R we właściwym urzędzie skarbowym.

Wymogi sanitarne, jakie musi spełnić salon fryzjerski

Każdy zakład fryzjerski musi spełniać określone wymogi, które doprecyzowane zostały w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dn. 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Przede wszystkim pomieszczenie na salon fryzjerski powinno znajdować się w odrębnym budynku (albo lokalu), ewentualnie być po prostu wyodrębnioną częścią lokalu.

Zgodnie z rozporządzeniem w każdym salonie fryzjerskim należy wydzielić następujące pomieszczenia:

  • pomieszczenie, w którym świadczone są usługi fryzjerskie;
  • poczekalnię i szatnię;
  • pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla klientów salonu;
  • miejsce (pomieszczenie lub szafy), gdzie mają być przechowywane preparaty kosmetyczne wykorzystywane w salonie;
  • miejsce do przechowywania sprzętu do utrzymywania czystości;
  • miejsce, gdzie będą znajdować się pojemniki na odpady.

Pomieszczenie, w którym mają być świadczone usługi fryzjerskie, musi mieć odpowiednią powierzchnię, aby możliwe było właściwe rozmieszczenie oraz zainstalowanie sprzętu niezbędnego do świadczenia usług. Do salonu musi być doprowadzona zimna i ciepła woda (możliwe jest także korzystanie z urządzeń podgrzewających wodę). Przy umywalkach oraz zlewach w salonie ściany muszą być pokryte (minimum do wysokości 1,6 m) materiałem odpornym na działanie wilgoci i różnych wykorzystywanych w salonie środków. Oczywiście każdy zakład fryzjerski musi mieć wydzielone stanowisko do mycia i farbowania włosów.

Lokal na nowy salon fryzjerski

Bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na przyszły sukces salonu fryzjerskiego, jest odpowiedni lokal. Istotna jest zarówno jego lokalizacja, jak i wielkość. Z myślą o przyszłych klientach warto wybrać lokal, który jest atrakcyjnie zlokalizowany. Z pewnością nie ma sensu otwierać nowego salonu fryzjerskiego w pobliżu doświadczonego salonu na tej samej ulicy. Warto zadbać o wygodę klientów - dobrze gdyby mogli oni korzystać z parkingu, a sam dojazd do zakładu fryzjerskiego był w miarę prosty.

Oczywiście na lokalizację lokalu wpływają także ceny czynszu. Jeśli zdecydujesz się na urządzenie swojego salonu w centrum lub jego pobliżu, musisz liczyć się z tym, że wynajem będzie droższy. Z drugiej strony jednak to inwestycja, która może okazać się bardzo przydatna w zdobywaniu nowych klientów.

Kolejna sprawa, którą musisz wziąć pod uwagę, to oczywiście wielkość lokalu. Lokal powinien być przestronny, musisz w nim przecież wydzielić nie tylko pomieszczenie główne, ale także i pokój socjalny, toaletę dla klientów, poczekalnię. No i do tego musi znaleźć się miejsce na rozlokowanie stanowiska do strzyżenia i mycia włosów.

Wyposażenie profesjonalnego salonu fryzjerskiego

Kiedy mowa o wyposażeniu salonu fryzjerskiego, chodzi nie tylko o specjalistyczne urządzenia, jak np. sauny fryzjerskie, suszarki hełmowe czy też infrazony. Oczywiście, wybierając sprzęt fryzjerski, warto postawić na urządzenia dobrych marek, które są bardzo funkcjonalne i przez to faktycznie ułatwiają fryzjera. Cerriotti, Gabbiano, Panda, Fox, Ayala - to marki profesjonalnego sprzętu fryzjerskiego, które warto wziąć pod uwagę. Oczywiście nie wolno zapominać i o tym, że dobry salon fryzjerski musi być zaopatrzony w grzebienie, nożyczki, szczotki, lokówki, prostownice itd. Oprócz tego niezbędne są profesjonalne kosmetyki fryzjerskie dobrych marek.

Nie zapominajmy także o wystroju salonu fryzjerskiego. W tej chwili można już nabyć meble fryzjerskie w różnym stylu. Dostępne są zarówno na meble w stylu klasycznym, pasujące w zasadzie do każdego pomieszczenia, jak i bardziej wyszukane kolekcje. Jeśli szukasz czegoś niestandardowego, chcesz, żeby Twój salon już na pierwszy rzut oka się wyróżniał na tle konkurencji, możesz zdecydować się np. na meble z kolekcji Ayala Obsession ozdobione kryształkami Swarovskiego.

Jak reklamować swój salon fryzjerski?

Warto już od samego początku świadomie zająć się promocją salonu. Fryzjerzy z doświadczeniem najczęściej mają już swoją bazę klientów, którzy chętnie będą dalej korzystać z ich usług. Na początek to wystarczy. Jeśli w danym salonie świadczone są usługi na wysokim poziomie, można liczyć także na tzw. pocztę pantoflową jako źródło pozyskania nowych klientów. W dzisiejszych czasach warto wykorzystać media społecznościowe do zareklamowania swojego biznesu. Nawet, jeśli dopiero otwierasz swój salon fryzjerski, pomyśl o założeniu mu profilu na Facebooku i Instagramie. To pomoże w utrzymywaniu pozytywnych relacji z klientami, informowaniu o ewentualnych promocjach itd.